اپل در حال پیاده سازی قابلیت کنترل بدون لمس نمایشگرهای آیفون
توسط : امید رضا دوامی در تاریخ : 1397/1/16
  • اتاق خبر راشین وب
اپل در حال پیاده سازی قابلیت کنترل بدون لمس نمایشگرهای آیفون

اپل که همواره پیشگام نوآوری در صنعت تلفن همراه بوده است، این بار قصد دارد کنترل بدون لمس را به نمایشگر آیفون‌ بیاورد.
شرکت اپل برای گوشی‌های آینده‌ی خود در حال کار روی دو قابلیت کنترل با ژست حرکتی و بدون لمس و نمایشگرهای خمیده است. پروژه‌ای که به گفته‌ی منابع آگاه ممکن است کمک کند  این شرکت مهم‌ترین محصول خود را در بازار پر از مدعی گوشی هوشمند از محصولات رقبا متمایز کند.
قابلیت کنترل جدید به کاربران اپل این امکان را خواهد داد که با نزدیک کردن انگشت به نمایشگر و بدون لمس آن اعمالی را انجام دهند. یکی از منابع آگاه می‌گوید در صورتی که اپل تصمیم به استفاده از این سیستم کنترل بگیرد، حداقل دو سال طول می‌کشد تا فناوری جدید آماده‌ برای استفاده‌ی کاربران شود.
اپل سال‌ها روش‌های جدید برای تعامل با رایانه‌ها پدید آورده است. بنیان‌گذار این شرکت، استیو جابز، استفاده از موس را در دهه‌ی ۱۹۸۰ جا انداخت. آیفون‌های جدید اپل قابلیتی موسوم به 3D تاچ دارند که بر اساس فشار انگشت‌های مختلف، بازخورد متفاوتی دریافت می‌شود. به گفته‌ی منابع آگاه، فناوری ژست حرکتی جدید به نزدیک شدن انگشت به نمایشگر واکنش نشان می‌دهد.

به گفته‌ی یکی دیگر از منابع آگاه، علاوه بر فناوری یادشده، اپل در حال توسعه‌ی نوعی نمایشگر است که از بالا تا پایین به سمت داخل انحنا دارد؛ حالتی که با نمایشگر گوشی‌های سامسونگ که تنها در لبه‌ها انحنا دارند متفاوت است. تاکنون تمام آیفون‌ها دارای نمایشگر مسطح بوده‌اند. نمایشگر اولد آیفون ۱۰ به مقدار ناچیز در پایین صفحه انحنا دارد؛ اما این انحنا به‌سختی توسط چشم انسان قابل مشاهده است.
 
 
 
نمایشگر اولد بر خلاف ال‌سی‌دی، قابلیت خم شدن و حتی تا شدن دارد. به گفته‌ی این منبع آگاه، در دو یا سه سال آینده شاهد آیفون‌هایی با صفحه‌نمایش‌ دارای انحنا خواهیم بود. به گزارش بلومبرگ، اپل همچنین در حال کار روی فناوری صفحه‌ی میکرو ال‌ای‌دی است که البته بهره‌برداری از آن در ۳ تا ۵ سال آینده محقق خواهد شد.
هر دو ویژگی ذکرشده در مراحل ابتدایی تحقیق و توسعه قرار دارند و اپل ممکن است تصمیم به کنار گذاشتن آن‌ها بگیرد.
اپل این اقدامات را به این دلیل انجام می‌دهد که می‌خواهد آیفون‌ را به این طریق از محصولات رقبا متمایز کند. گوشی‌های هوشمند روز به روز شباهت بیشتری به هم پیدا می‌کنند. اپل، سامسونگ، گوگل و هواوی همگی قابلیت‌هایی مثل نمایشگر تمام صفحه، دوربین‌های پیشرفته و تشخیص چهره را تقریبا همزمان به محصولات خود اضافه کردند.
در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۷، پس از معرفی آیفون ۱۰ و آیفون ۸، اپل به‌تنهایی ۲۰ درصد از کل فروش گوشی‌های هوشمند را به نام خود ثبت کرد و به گزارش IDC، سامسونگ و هواوی در رتبه‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفتند. برای حفظ این پیشتازی، اپل ناگزیر است ویژگی‌ها و طراحی‌های خاص و جدیدی اضافه کند. سامسونگ کار روی گوشی هوشمند با قابلیت خم شدن را آغاز کرده است و هواوی نیز روز به روز به موفقیت‌های خود در آسیا اضافه می‌کند.
سامسونگ چند سال پیش قابلیتی به نام Air Gestures را معرفی کرد. این قابلیت، امکان پاسخ دادن به تماس دریافتی با تکان دادن دست در بالای گوشی به کاربران می‌داد. گروه تحقیقاتی گوگل موسوم به ATAP نیز در حال کار روی فناوری مشابهی به نام پروژه‌ی سولی هستند. به نقل از منبع آگاه، طراحی اپل در مقایسه با پروژه‌ی سولی به گونه‌ای است که لازم است دست در فاصله‌ی کمی از نمایشگر قرار بگیرد.
این قابلیت بر اساس نوعی فناوری خواهد بود که در نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخلاف آن‌چه در گوشی‌های سامسونگ دیده‌ایم. نیازی به سنسورهای حرکتی در اطراف نمایشگر نخواهد بود.
بر اساس اعلام منابع آگاه، هرچند این پروژه‌های گوگل از نوع بلندمدت هستند، کوپرتینونشین‌ها پروژه‌ی کوتاه‌مدتی هم دارند که استفاده از فناوری اولد در دستگاه‌های بیشتر است. آن‌ها امسال آیفون دیگری با این نوع صفحه‌نمایش معرفی خواهند کرد؛ دستگاهی که از ۵.۸ اینچ که در آیفون ۱۰ شاهد بودیم به ۶.۵ اینچ افزایش اندازه خواهد داشت. آیفون ارزان‌قیمت‌تر دیگری با نمایشگر ال‌سی‌دی نیز در کار خواهد بود.
به گفته‌ی منابع آگاه، اپل برای تأمین نمایشگر اولد آیفون‌های جدید، علاوه بر سامسونگ با ال‌جی دیسپلی نیز همکاری خواهد کرد.