آمادگی مایکروسافت برای خلق دنیای جدید
توسط : امید رضا دوامی در تاریخ : 1397/1/21
  • اتاق خبر راشین وب
آمادگی مایکروسافت برای خلق دنیای جدید

ویندوز در طول سال‌های گذشته همواره اصلی‌ترین محصول مایکروسافتبوده است و مدیران این شرکت همیشه در تلاش برای افزایش نفوذ و محبوبیت این سیستم‌عامل بوده‌اند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت ۳ سال پیش درباره‌ی سیستم‌عامل محبوب رموندی‌ها گفت: «ما می‌خواهیم  باعث شویم مردم به جای آنکه نیازمند ویندوز باشند، آن را انتخاب کنند و به آن عشق بورزند.» در آن زمان، مایکروسافت در حال رونمایی از جزئیات بیشتری از ویندوز ۱۰ و غافلگیر کردن کاربران با فناوری‌هایی نظیر هدست هلولنز بود. مایکروسافت در آن زمان چنان نسبت به آینده‌ی ویندوز و استقبال کاربران از آن خوش‌بین بود که اطمینان داشت ویندوز ۱۰ در مدت ۳ سال روی یک میلیارد دستگاه اجرا خواهد شد.  با این حال، اکنون در آستانه‌ی نزدیک شدن به سومین سالگرد انتشار ویندوز ۱۰، بعید است که این هدف تحقق پیدا کند. هرچند ردموندی‌ها نیز خودشان همان ابتدا دریافتند که دستیابی به این هدف تقریبا غیرممکن است؛ اما این مسئله دیگر اهمیت چندانی برایشان ندارد؛ زیرا همان‌طور که می‌دانیم ویندوز دیگر به‌مانند گذشته، عنصری تاثیرگذار و حیاتی در موفقیت آتی مایکروسافت به‌حساب نمی‌آید.
 
 
 
مایکروسافت روز جمعه، تغییرات سازمانی جدید خود را اعلام کرد. این سازماندهی مجدد، چهارمین تغییر عمده‌ی ردموندی‌ها در طول ۵ سال گذشته و مهم‌ترینِ آن در دوران ریاست نادلا محسوب می‌‌شود. مایکروسافت مشغول انشعاب ویندوز و تقسیم آن به بخش‌های مختلفی است. تری میرسون از مدیران کهنه‌کار ردموندی‌ها و قائم‌مقام واحد ویندوز که سابقه‌ی ۲۱ سال فعالیت در مایکروسافت را در کارنامه‌اش دارد، این شرکت را ترک می‌کند. توسعه‌ی هسته‌ی ویندوز برعهده‌ی یک تیم هوش مصنوعی و فضای ابری قرار می‌گیرد و تیم جدیدی مسئول «تجربیاتی» که کاربران ویندوز ۱۰ مشاهده می‌کنند، نظیر اپلیکیشن‌ها، منوی استارت و ویژگی‌های تازه خواهد شد. با تغییرات سازمانی جدید مایکروسافت، جابجایی‌های فراوانی در راه است؛ اما یادداشت اخیر نادلا شک و تردیدها درباره‌ی آینده‌ی واقعی این شرکت را تا حد زیادی برطرف می‌کند. در واقع مایکروسافت آینده را در فضای ابری و هوش مصنوعی می‌بیند.
ششصد میلیون کاربر ویندوز ۱۰ همچنان رقم قابل توجهی به‌حساب می‌آید؛ اما تنها بیش از نیمی از هدف اولیه‌ی مایکروسافت را شامل می‌شود. مایکروسافت در نظر داشت تا در مدت ۳ سال به هدف یک میلیارد کاربر دست پیدا کند؛ اما این هدف در اصل بر پایه‌ی موفقیت ویندوز فون بنا شده بود. غول نرم‌افزاری پس از گذشت تنها یک سال و به‌دنبال ناکامی کسب‌وکار موبایل، از رسیدن به هدف  جسورانه‌اش دست کشید. از دست رفتن موبایل به‌معنی پایان سلطه‌ی ویندوز در کامپیوترها بود و موجب شد تا مایکروسافت اکنون به دنبال «تجارب» در میان «دستگاه‌ها» برود. حتی واحد ایکس‌باکس در حال حاضر برای رسیدن به سطح گیمینگ ابری و آینده‌ای فراتر از خود ایکس‌باکس آماده می‌شود.
 
 
 
اکنون که مایکروسافت هسته‌ی اصلی ویندوز را به تیم ابری منتقل می‌کند؛ می‌توان به‌راحتی آینده‌ی بلندمدت ویندوز را به عنوان یک سرویس اشتراکی برای افرادی که واقعا نیازمند و نه عاشق استفاده از آن هستند، متصور شد. بیل گیتس دریافت که چگونه یک کامپیوتر را روی هر میز کاری و در هر خانه‌ای قرار دهد و اکنون جانشینان وی برای رویارویی با آینده‌ای متفاوت‌ خود را آماده می‌کنند. مایکروسافت به لطف ویندوز توانست جایگاه فعلی خود را به‌دست آورد؛ اما این سیستم‌عامل قدیمی و محبوب دیگر تضمین‌کننده‌ی تداوم موفقیت ردموندی‌ها نخواهد بود.