آی مک جدید با قابلیت تعویض CPU و RAM
توسط : امید رضا دوامی در تاریخ : 1397/1/19
  • اتاق خبر راشین وب
آی مک جدید با قابلیت تعویض CPU و RAM

تنها اندکی پس از معرفی آی‌مک‌های جدید، وب‌سایت iFixit طبق روال گذشته با کالبدشکافی آل‌این‌وان جدید اپل، میزان آسانی تعمیرپذیری و نوع سخت‌افزار به‌کاررفته در آن را بررسی کرده است.
iFixit سپس نتیجه گرفته است که اگرچه به‌صورت رسمی اجازه‌ی آپگرید آی‌مک وجود ندارد، اما درصورتی‌که کاربران حاضر باشند زحمت باز کردن و ریسک ابطال گارانتی دستگاه را به جان بخرند، قطعات سخت‌افزاری آی‌مک جدید به‌طرز تعجب برانگیزی قابل تعمیر و جایگزین کردن هستند. این تعمیرپذیری شامل حافظه‌ی دستگاه که از دو قطعه رم SO-DIMM تشکیل شده است و پردازنده‌ی کبی لیک اینتل آن نیز می‌شود.
استفاده از رم قابل تعویض در آی‌مک‌های جدید از آن جهت غیر معمول است که اپل تا پیش از این رم دستگاه را به بورد آن لحیم می‌کرد. با استفاده از اسلات‌های SO-DIMM می‌توان به‌راحتی ماژول‌های رم را از جای خود خارج و تعویض کرد. در مورد CPU نیز بنا به گزارش iFixit، با وجود آنکه اپل پردازنده را به‌سختی به هیت سینک چسبانده است؛ اما از آنجایی که می‌توان هیت سینک را به‌آسانی با باز کردن پیچ از مادربورد جدا کرد، از لحاظ نظری امکان جایگزین کردن CPU آی‌مک‌های جدید وجود دارد.

البته باید توجه داشت که جدا از ابطال گارانتی، باز کردن آی‌مک فرآیند بسیار سختی است و احتیاج به استفاده از ابزارهایی اختصاصی دارد. در هر صورت، قابل ارتقاء بودن آی‌مک‌های جدید برای کسانی که قصد دارند دستگاه خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند و پس از اتمام گارانتیِ آن امکان ارتقاء دستگاه را داشته باشند، خبر بسیار خوبی است.